Väldigt intressant

En dag för några år sen så fick min mamma och några bekanta en rundtur inne i ett travstall under en tävlingsdag ute på en travbana. Vissa frågor kom upp som olika kuskar fick svara på, och en fråga som var intressan var hur en kusk tränade sina hästar hemma. Tro det eller ej, men svaret blev att dom i stort sett bara galopperade med dom. Detta gjorde att hästarna skulle "tröttna" på att galoppera när det väl var tävling, smart va? 


För tänk om man gjorde så även i dressyr och hoppning. Dock kanske inte det skulle hålla.. men jag vet personligen om vissa hästar och ponnyer som exempelvis har tröttnat på att hoppa eftersom att det var ridpassen till mer än 60% under en vecka. Jag tror att man lyckas mera med en varierad träning, om inte så blir hästen gladare och mer positiv till arbete istället för att köra omkring på ridbanan dag ut och dag in. 

Om en häst inte blir hoppad på ett tag så är det nog rätt solkart att den taggar till lite extra när hindrena väl plockas fram. Så är fallet med Mack iallafall, eller har varit under dom senaste gångerna. Att man även kan skippa ett dressyrpass på ridbanan och istället bara busa och ha sig ute i skog och mark är nog en bra kombination. 

Jag kommer ihåg när jag red ut med Jenka och bara galopperade, galopperade och återigen galopperade. Herrejösses vad det gick undan, hon var pigg och glad men självklart inom kontroll från min sida. Men att lätta på allvaret och köra på utan några större krav är allt härligt! 

Kommentarer
ɑ n n i k ɑ säger:

Så fin! :)

2014-08-06 | 16:11:01
Bloggadress: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback