Väldigt smärtfritt

Idag cyklade jag iväg till stallet runt kl 16 för att tömköra tillsammans med min medryttare (Elin). Jag har aldrig tömkört honom tidigare och jag hade ingen koll på om den tidigare ägaren gjort de heller. Så för att vara på säkerhetens sida så var vi två stycken idag. 

Vi började med att jag gick bredvid honom med ett kedjegrimskaft i-hakad i bettringarna medan Elin gick bakom med tömmarna. Mack verkade oerhört lugn så tillslut hakade jag av grimskaftet och gick därbak med Elin. Och det gick väldigt bra! Han verkade väldigt tillfreds och sökte sig hela tiden nedåt så det var inte mycket giraffhals alls faktiskt. Dom testade att trava och innan dess hade jag passat på och hämtat kameran för att fota litegrann (mycket hehe). Men man kunde se vissa problem som man även kan känna av i ridningen. Lite som jag beskrev de igår under ridpasset - att när han går i en volt med ställningen utåt till vänster så vill han gärna gå åt vänster, fastän han ska fortsätta i högervarv. Nästan samma dilemma idag - minsta lilla Elin tog i vänstertömmen så svängde han runt på en femöring åt vänster. 


Men det var väldigt kul att få se honom från marken och så fin han var. Väldigt nyttigt också och få se hur hästen rör sig och allt därtill. På slutet fick jag skritta av honom några varv och testa att hålla i tömmarna. Han stannade en gång på medellinjen och tyckte att det var dags att sluta haha.. Men vi fortsatte att skritta lite till innan vi gav oss och kila in i stallet igen. Detta gick väldigt smärtfritt och Mack var lugn och cool under hela passet! 
 
 


 

Kommentarer
Evelyn säger:

Ser fint ut! :)

Svar: Javisst gör det, dom var duktiga bägge två! :)
Jenny

2014-08-10 | 20:54:29
Bloggadress: http://evelynchontos.blogg.se
Stockholmsjenna.se - En del utav HorseSpot säger:

Så fin han är! :)

SV: Haha ja. Eller jag vill typ föralltid ha höst och vår. Gillar varken sommaren eller vintern.

Svar: Tusen tack! :) Jaså, där ser man!
Jenny

2014-08-10 | 20:55:59
Bloggadress: http://stockholmsjenna.se
Lisa Lignell - THELI säger:

Tömkörning är ju verkligen roligt! Riktigt fin häst också :)

2014-08-11 | 19:52:32
Bloggadress: http://theli.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback