"Dumpa en häst"

Sommarhagar och bete är nog skapligt härligt för våra hästar. Vissa går ute dygnet runt, vissa andra vänder på dygnet och är ute nattetid och inne under dagen medans det finns dom som går in som de brukar under natten. Men en sak som jag inte riktigt förstår är när man släpper en häst på bete dygnet runt i syfte att man själv ska kunna åka bort på semester? En häst behöver fortfarande tillsyn minst en gång om dagen, den behöver tas omhand om istället för att bli dumpad i en sommarhage. Har man skaffat en häst så ska man även ta hand om den - ordentligt. Det tar mycket av ens tid - jag vet, men det skrev man upp på i samma veva som man tog hem hästen till sig. 


Vi hästmänniskor får oftast planera saker och ting utefter hästen och dagar som passar därefter. Har man ingen hästvakt under just den veckan av semester som man åker bort på så kan man inte lämna den i en hage. Ursäkta, men så "lätt" är det inte och det funkar inte så. Om vi tar mig som ett exempel så frågar jag alltid min medryttare innan jag bestämmer någonting som ligger nära i tiden. Om inte de skulle funka så får jag stanna hemma, svårare än så är det inte. Det skulle aldrig falla mig in att ta ut Mack dygnet runt endast för att jag ska kunna åka iväg på semester. Hur dumt låter inte de egentligen? 
 

Kommentarer
Evelyn säger:

Min åsikt är att man inte verkar vara en sund hästägare om man tänker och agerar på de viset. Jag skulle aldrig kunna göra så mot min fyrbenta dam.. endast för att få åka iväg på semester liksom. Det är en annan sak om man har någon som faktiskt står ansvarig för hennes skötsel under dessa semesterdagar. Men aldrig "dumpa" henne i en hage, fy!

Svar: Bra skrivet! Jag håller med dig, fullt ut :)
Jenny

2014-07-23 | 16:08:53
Bloggadress: http://evelynchontos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback