En bra hoppövning!

En sak som jag gärna kan tipsa om och som jag har tränat med Mack är "5,5 övningen". Vad jag har förstått så brukar den kallas så och jag har gjort den både med Jenka och med Mack. Och det är alltså en liten hoppträning där man har en bom framför ett kryss, och sedan ett räcke efter krysset. Och från den första bommen på marken fram till krysset ska det vara 2,5 meter. Och från krysset till räcket ska det vara 5,5 meter. Och därav "5,5 övningen" haha! 
 
Så det blir alltså ett galoppsprång mellan krysset och räcket. Och man kan göra denna övningen i både trav mot den första bommen eller i galopp. I videon nedan kör vi i galopp! Dock blev det en anings för tajt med 5,5 meter för Mack mellan krysset till räcket. Han skulle snarare behöva runt 6 meter i mellan. Men hur som helst, man kan sedan succesivt höja på räcket om man vill känna på lite högre höjder såklart. Men innan dess så ska man absolut känna sig bekväm med höjden och hela "allting"! 



Som jag nämnde i början av inlägget så har jag även gjort övningen med Jenka: 

Kommentarer
Tove säger:

Jag tycker också att 5,5:an är en bra övning :)

Svar: Kul och höra! :D
Jenny

2014-07-26 | 18:42:20
Bloggadress: http://nodemareventing.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback