Klickerträning

 
I vintras fick jag och Mack en present av våran underbara medryttare - hästgodis och en klicker (antar att den heter så hehe (?) ). Jag satte genast igång och skulle försöka göra så att han pussades på kommando genom att man sa "puss". De första gångerna så förstod han ingenting.. "Ge mig godiset!!" var ungefär hans åsikt kring de hela. Men vi avslutade efter kanske tredje eller fjärde gången då jag tog godiset vid min mun och sa puss - han nuddade med mulen - jag klickade med klicken och han fick sedan godisbiten. Mer än så gjorde vi inte den här gången! 

Redan nästa dag testade jag igen - tror ni inte att han hade fattat hela grejen då?! Han pussades hejvilt och var verkligen med på noterna! De var rätt kul att han faktiskt hade förstått haha. Ibland när man står och kliar honom vid ingången till hans box så kan han helt plötsligt börja pussa en och ba "ge mig godis". Givetvis får han ingenting gott då eftersom att jag inte har sagt något. Men de är sött ändå, helt klart! 

Har ni klickertränat någon häst innan? Och vad isånnafall? 
 
Här är även en liten video på när han pussas haha! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback