Gårdagens nöje

När jag kom till stallet igår var det en annan som höll på att tömköra sin häst i paddocken över tre stycken cavalettibommar. Jag bad henne lämna kvar dom då jag fick en plan att använda dom till Mack! 

Därefter fixade jag iordning mockning, höpåsar m.m. innan jag tog in honom. Hur som helst så brukar jag numera ALLTID värma upp på samma sätt efter att ha skrittat ett tag - ett sätt som får honom med på noterna med både form och kropp. Och de är att gå in på en volt men att ställa honom utåt, sedan går man över på den andra volten (så det blir som en åtta), och då ställer man honom utåt åt de andra hållet. På så sätt är han tvungen att lyssna på säte, skänklar och ben vart han ska ta vägen eftersom att nosen pekar utåt. Han blir helt klart bättre och bättre på detta och tack vare denna uppvärmningen i skritt så blir han lösgjord, mjuk och fin. 
 
Sedan är han väldigt känslig i munnen, vilket en annan i stallet påpekade efter att hon ridit honom. I exempelvis en öppna via långsidan så tar han snabbt upp huvudet i protest mot minsta lilla man håller på med händerna. Mera ben och säte och mindre händer helt enkelt. 
 
Han tyckte iallafall det var ruskigt kul att trava över dom tre cavalettibommarna! Pigg är en bra beskrivning haha. Jag varvade att trava över dom för att sedan göra en öppna på den andra långsidan eller skänkelvikningar via diagonalen. Resultatet blev en mjuk och följsam häst! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback