"Ludd" och andra begrepp



 
 
Visst är det en skillnad ändå mellan dessa två bilder? Den översta är tagen och redigerad för ca 2 år sedan och den nedersta är hur jag redigerade den idag. Man ser klart och tydligt att min syn på redigering har förändrats, men på ett positivt sätt enligt mig. Den översta bilden är mörk och grå, oavsett om det inte är någonting fel med det.. Men den "fångar" inte färgen och fokusen på blommorna som den nedersta. För två år sedan var jag inte medveten om de verktyg som jag använder mig utav idag, = nämligen ett verktyg som markerar den del av bilden som man själv vill markera. I det här fallet var det runt blommorna då jag endast vill "ljusa upp" dom och därmed inte bakgrunden. Efter att jag har markerat en fyrkant runt blommorna högerklickar jag och väljer alternativet "ludd" och skriver in 70. "Ludd" innebär att den markerade linjen mellan blommorna och de övriga suddas ut till 70%. Och varför gör man detta? Jo, därför att jag inte vill att det ska finnas en synlig linje mellan dom markerade blommorna och runtom dessa efter att jag har "ljusat upp" blommorna. Jag vet.. det är väldigt svårt att förklara i text..! Men jag lovar att lägga ut en bildförklaring för att visa er ännu tydligare! 
 

Kommentarer
Sara :) säger:

Wow vilken skillnad det blev! Snyggt :)

2015-07-29 | 23:47:48

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback