Dagens övning

Usch vad det började regna ungefär mitt på dagen. Jag hade tur som hann cykla till stallet mitt under ett uppehåll, haha snacka om tajming in i minsta detalj! Började med att mocka, fixa höpåsar osv innan jag tog in Mack. Pågrund av regnet så red vi inte på ängen utan i ridhuset. Det stod på en vädersajt att det var risk för åska så då kände jag att ängen inte var ett så bra alternativ hehe. Dock sken solen fram tillslut och det blev inge mer regn eller någon tendens till åska, så de var ju skönt ändå. Jag kände för att piffa upp Mack en aning och han blev iklädd en finkostym, dvs benlindor haha. Första gången jag använder padd under och det blev mycket bättre! Dock klippte jag av två paddar som var till frambenen för att inte toppen skulle sticka upp vid knät på honom. Som sagt, på med finkostymen bara 

I ridhuset så värmde vi upp som alla andra brukar göra i skritt. Jag la över stigbyglarna över sadeln så att jag skulle komma ner bättre med sitsen och benen. Därefter jobbade vi i volter med utåtställning samt serpentinbågar med fortsatt utåtställning. Sedan tog jag ner stigbyglarna igen då vi skulle jogga igång i trav. Gjorde mycket av - och igångsättningar samt halter. I början gick han några meter i skritt innan han stannade helt, men allt eftersom så började dessa steg att avta in i halten. 

Vi tränade sedan på övningen som vi egentligen skulle ha gjort igår. De passade alldeles utmärkt då vi var ensamma i ridhuset för stunden. Så vi började i skritt med att lägga en volt vid början av långsidan - skritta över ridbanan till mitten av den andra långsidan för att lägga en volt även där - för att sedan avsluta det hela med att skritta över ridbanan ännu en gång till slutet av den andra långsidan för att lägga ännu en volt där. Jag funderade först på att göra skänkelvikningar mellan volterna när man rider över ridbanan, men jag ändrade mig så det blev ökningar där istället i skritt till att börja med. Så denna övningen rulla vi runt på, först i skritt, sedan trav på volterna och skritt i mellan och tillsist trav igenom alltihop. Han kändes riktigt fin och jag fick jobba mycket med både ben och sits, men de löna sig! Som ett avslut på det hela så galopperade vi längs fyrkantspåret i bägge varven - tjoho! 





Mack tidigare idag innan ridpasset!

Kommentarer
Evelyn säger:

Vad fint de blev med benlindorna :D

2014-08-12 | 19:22:31
Bloggadress: http://evelynchontos.blogg.se
Tindra säger:

Söt han e :)

2014-08-13 | 01:09:38
Bloggadress: http://tinddras.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback