Vad tusan?!

Nu är det så att jag är ytterst besviken och även ledsen över hur vissa hästar hanteras och behandlas. Under en bilfärd fick jag syn på en häst som gick i en sandad hage - inte ett enda grässtrå vad jag kunde se. Ingen som helst skugga vilket resultera i att den fick stå i stekande sol - kan tillägga att hagen inte var den största heller. Och tillsist! Den hade även en betesreducerare av något slag på sig. Vad sjutton?! 


Visst, det kanske finns andra anledningar kring varför den hade en betesreducerare i en sandad hage.. Men vad tusan. Jag gillade verkligen inte de jag såg, fy. Om tanken var att hålla koll på vad hästen äter under ett helt dygn och ha en slags "kontroll" över de så tycker jag att det bannemig har gått till överdrift. Jag tycker inte det är okej någonstans i universum att ta ifrån någonting som hästen är gjord för - att äta gräs. Inte det minsta. 

Om hästen hade varit en "fång" häst (drabbad av fång) hade den absolut inte behövt en betesreducerare i en sådan hage vars bete var sand. Alternativt ha en betesreducerare i en gräshage, men det är en annan historia. 

Det finns inte på min världskarta att jag skulle kunna behandla en häst på de viset. Ställa den i en sandad hage, ingen som helst skugga och med en betesreducerare. Jag får liksom inte ihop de varför man gör så? 

 
 
Citron på bilderna ovan fick tyvärr fång, men blev bättre och fick gå i sin vanliga gräshage med en betesreducerare. Hon hade inga som helst problem att varken noppra åt sig av gräset eller att dricka vatten. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback