Vad klassas som vad?

Sålänge hade jag tänkt att prata om en sak som nämns lite titt som tätt runt om i hästbloggar. Nämligen hur svårriden en viss häst är, eller hur mycket den kräver i ridningen för att komma till rätta. Detta kan man såklart bara spekulera om, men vad klassas egentligen för om hästen är svårriden eller inte?

Min förra foderponny, Citron, var en d-ponny som var hur go som helst att rida. Under senare tid när jag satte mig upp på henne så fanns formen där bara man plockade upp tyglarna. Och självklart finns det ponnyer (och hästar) som är såkallade "tro-tjänare" som går och kröker på nacken så att ryttaren ska tro att den arbetar fint, medan den inte gör det för fem öre. Den hoppas självklart på att ryttaren då nöjer sig med detta att den går så fint med halsen för att slippa arbeta.

Jag skulle säga att Citron var en lättriden häst då det inte var några problem när man tog tyglarna - huvudet sänktes men man var självklart tvungen att jobba för att få henne dit man ville. Men hon stretade aldrig emot (vad jag kan komma ihåg) med huvudet högt uppe i luften. Och i princip vem som helst kunde rida henne - barn som ungdom, hon var en häst att lita på till 110%! 

Men återigen tillbaka till frågan - vad klassas som en svårriden häst / respektive lättriden häst? 

Citron!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback